Wij laten onze klanten graag vertellen waarom…

Case 1 Inzameling lege batterijen efficiënter en veiliger met mobiele logistieke oplossingen

Stichting Batterijen (Stibat)  – Gert Jan van Huuksloot, manager landelijk dekkend netwerk

stibad
Stibat is de Nederlandse stichting die ervoor zorgt dat afgedankte batterijen worden ingezameld en gerecycled. Negen van de tien afgedankte batterijen komen door hun inzet goed terecht; jaarlijks worden drie miljard batterijen opgehaald! Veiligheid, en het correct voldoen aan de wet- en regelgeving staan bij Stibat voorop, en daarom besloot de stichting om de oplossing van MapTrace te gaan gebruiken.

Gert Jan van Huuksloot, manager landelijk dekkend netwerk bij Stibat: “Lege batterijen zijn chemisch afval en moeten daarom met grote zorg worden behandeld. De inzameling valt dan ook onder Europese regels voor het vervoer van schadelijke stoffen en goederen over de weg. Chauffeurs moeten daarom bijvoorbeeld het gewicht en aantal batterijen dat ze vervoeren bijhouden. Incidenten moeten meteen worden gemeld met exact de juiste gegevens. En ook bij tussentijdse inspecties moet de informatie altijd up-to-date zijn. Met het nieuwe systeem en tablets voor de chauffeurs, optimaliseren we de informatievoorziening, verhogen we de betrouwbaarheid van de werkprocessen, en is er een beter toezicht op de inzamelpunten. En alhoewel dit niet ons primaire doel was, besparen we ook nog eens tijd.”

De chauffeurs werken nu met Panasonic Toughpad-tablets. Aan het begin van de dag ontvangen ze daarop automatisch de rittenplanning. Bij de inzamelpunten kan de chauffeur het bezoek gemakkelijk aan- en afmelden en snel de nieuwe lading invoeren. Ook het opnemen van de situatie op de inzamelpunten, die aan strenge voorwaarden moeten voldoen, kan nu snel en eenvoudig gebeuren, o.a. door ter plekke foto’s te maken en automatisch te koppelen. De geïntegreerde navigatiesoftware helpt om optimale routes te rijden, waarbij rekening wordt gehouden met wegen waarover geen gevaarlijke stoffen mogen worden vervoerd.

Door alle voordelen was de acceptatie bij de chauffeurs er ook meteen: ze zijn zeer tevreden en besparen tijd door een vlottere verwerking van de informatie. Ook voor de back-office is het systeem een uitkomst: alle informatie is automatisch en realtime beschikbaar, en er zijn eenvoudig managementrapportages te maken van bijvoorbeeld aantal ritten, tijdsduur, afstand, locatie, vulgraad van de auto’s en duur van het inzamelen.

Gert Jan van Huuksloot: “het kiezen van de oplossing, de implementatie en de aanschaf van de tablets is in nauwe samenwerking met MapTrace helemaal vlekkeloos verlopen! Wij zijn enorm tevreden en onze medewerkers ook.

Case 2 Hogere stabiliteit en minder kosten

Alvero Kantoormeubelverhuur

Alvero kantoormeubelverhuur

De invoering van het MapFOX-systeem leidde bij Alvero Kantoormeubelenverhuur tot een verlaging in de investerings- en onderhoudskosten en een grotere flexibiliteit in de logistieke processen. Alvero is al bijna 30 jaar specialist in het tijdelijk verhuren van zakelijk meubilair en kwaliteit staat bij alles wat ze doen voorop. De systemen moeten dan natuurlijk robuust en flexibel zijn.

De MapFOX-mobile app sluit naadloos aan op Alvero’s speerpunten: snelheid, assortiment, kwaliteit en flexibiliteit. Doordat het systeem snel te implementeren is, en de app in combinatie met het MapFOX-platform een flexibele inrichting en automatisering van het logistieke proces mogelijk maakt, waren hoge investerings- en onderhoudskosten niet nodig.

Meer details over deze case leest u in het hele artikel.

Case 3 Nauw contact met de klant

Kamps Transport – Bob Kamps, algemeen directeur

Logistiek dienstverlener en transporteur Kamps Transport wilde met haar boordcomputers ook de informatie aan haar klanten automatiseren. Ze besloten de boordcomputers te vervangen door de MapTrace-oplossing.

Bob Kamps: “Omdat het systeem van MapTrace ook ontwikkeld is voor service-organisaties, is deze boordcomputeroplossing in staat om bedrijfsspecifieke informatie te verwerken. Ook buiten de auto. Het is als het ware een ‘blokkendoos’ waarmee je de processen binnen je organisatie volgt, automatiseert en digitaliseert.”

De oplossing werd o.a. uitgebreid met order entry via internet (handmatig en via een Streaming XML-verbinding), het automatisch versturen van berichten bij afwijkingen, en schade- en afleveradministratie. De chauffeurs plukken ook de vruchten van de nieuwe boordcomputers: alles bestaat uit elektronische formulieren die per gebruiker worden ingericht, zodat bijvoorbeeld rit- en urenregistratie, digitale handtekeningen, schaderegistratie (met foto’s), afmeldingen en berichtenuitwisseling nu heel gemakkelijk en plezierig gaan. De gekoppelde dynamische navigatie zorgt ervoor dat het volgende adres snel wordt bereikt.

Kamps: “De oplossing verzorgt ook de communicatie tussen planning en chauffeurs, en alle wijzigingen gedurende de dag komen automatisch bij de chauffeurs aan. Dit scheelt enorm veel tijd en minimaliseert de foutkans. Ook onze klanten hebben veel baat bij de automatische communicatie: afgemelde zendingen kunnen bijv. direct automatisch worden doorgegeven aan hun TMS- of ERP-systeem. Of er rolt een automatische e-mail uit bij een geweigerde zending.”

Top